Kritisk medieforståelse i den norske befolkning 2024
Sammen med det norske medietilsyn har vi kortlagt nordmændenes kritiske medieforståelse. Mediebrug, digital brugerkompetence, skærmbrug og mis- og desinformation på nettet er blandt de emner, der er analyseret i undersøgelsen.
Undersøgelsen blev gennemført af Medietilsynet og Analyse & Tal i december 2023. Mere end 2.000 respondenter i alderen 16 til 80+ deltog i undersøgelsen.
Rapporten »Kritisk medieforståelse 2024« viser, at nyhedswebsteder og sociale medier er de mest brugte digitale tjenester blandt nordmænd. Men der er store forskelle i mediebrugen mellem aldersgrupperne: Yngre mennesker er mere digitale, og ældre mennesker er mere tilbøjelige til at bruge aviser. Ifølge undersøgelsen anerkender også de, der ikke betaler for nyheder, værdien af redaktørstyrede journalistiske medier. Generelt mener en større andel af de adspurgte, at redaktionelle medier opfylder vigtige sociale funktioner, end de mener, at sociale medier gør det samme. Undersøgelsens resultater viser, at det er vigtigt med en klar mærkning af indholdet for at kunne skelne mellem redaktionelt og kommercielt indhold.
To tredjedele er stødt på nyheder på nettet, som de mistænkte for at være usande, og af disse har 80 procent set disse historier på sociale medier. Ældre mennesker er mindre tilbøjelige end yngre til at være stødt på nyhedshistorier på nettet, som de havde mistanke om var usande. Når det gælder misinformation og desinformation, er der stor bekymring for, at det kan svække tilliden i samfundet.
13 procent har modtaget, hvad de opfatter som provokerende eller nedsættende kommentarer på nettet. I alt 16 procent af dem, der har modtaget sådanne kommentarer, siger, at de er holdt op med at deltage i onlinedebatter, mens 33 procent er blevet mere forsigtige med at deltage.
To ud af tre synes, at de bruger for meget tid på skærme, men færre end halvdelen har gjort noget for at begrænse deres skærmtid. På den anden side viser det sig, at de fleste mennesker, der har taget aktive skridt til at reducere skærmtiden, mener, at det har virket.
Undersøgelsen er også omtalt og tilgjengelig på Medietilsynets egne sider: https://www.medietilsynet.no/f...
Udgivelsesdato
14. oktober 2024