Angreb & had i sportsdebatten på sociale medier
I samarbejde med Amnesty International Danmark & med støtte fra TrygFonden
I denne rapport analyseres sportsdebatten på Facebook og Instagram. Undersøgelsen tager udgangspunkt i over 5,5 millioner kommentarer fra de seneste to års diskussioner på Facebooksider for danske sportsmedier og større sportsklubber og -foreninger. Ved brug af kunstig intelligens har vi identificeret og analyseret forekomsten af sproglige angreb og had i kommentarsporerne, og vi har undersøgt, hvem disse angreb retter sig imod.
Et fællesskab for alle?
Sport spiller en central rolle i danskernes liv, både som en aktivitet og som en kilde til underholdning. Populariteten afspejles også i den offentlige debat på sociale medier, hvor sport ikke blot får opmærksomhed på specialiserede sportsmedier, men også i store landsdækkende nyhedsmedier.
Hvis sport skal være tilgængelig for alle, så kræver det en åben og inkluderende kultur, som gør det trygt for alle at deltage i. Når vi i denne analyse undersøger problemer med sproglige angreb og had i sportsdebatten på sociale medier, så er formålet at tydeliggøre adfærd, der kan have den modsatte effekt, nemlig at nogle mennesker udelukkes fra at deltage på lige fod med andre.
Konklusionen af analysen er tydelig: Når samtalen drejer sig om sport, er risikoen for angreb og had nærværende. Fordomme, stereotyper og had udgør en del af sportsdebatten, og det rammer både personer i og uden for sporten. Selvom sport typisk tjener som et samlingspunkt, der styrker sammenholdet, viser vores analyse altså, at den online sportsdebat ikke altid lever op til dette ideal. Den ekskluderende og splittende karakter af hadefulde ytringer står i skarp kontrast til visionen om sport som en kilde til fællesskab og sammenhold.
Udgivelsesdato
28. maj 2024