Hadytringer på sociale medier

Danskerne har rekord i brugen af sociale medier. Vi bruger dagligt lang tid på de sociale medier og diskuterer i stigende grad politik og nyheder online. Det online-liv er dog ikke uden udfordringer og problemer med dårlig debatkultur, mobning og diskrimination er også en virkelighed på sociale medier. Behovet for at monitorere og facilitere online debatter er presserende, og det var også baggrunden for et unikt projekt, som vi lavede for en af vores kunder.

Via machine learning og automatisk tekstgenkendelse har vi bygget et redskab til at kortlægge debatkulturen på Facebook og identificere indhold, der er hadefuld eller diskriminerende. Vores redskab kan bruges til at kortlægge og analysere, hvor udbredt den dårlige debatkultur er, hvem hadefulde ytringer er rettet imod samt graden af hadytringerne. Redskabet kan også identificere om der er særlige emner, som fordrer til diskrimination og hadytringer. Desuden er redskabet første skridt i en dansk kontekst til et plug-in, der kan udføre semi-automatisk facilitering af online-debatter.